Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin

D-vitamiinikapseleiden gelatiini eli liivate on peräisin naudasta ja on siten eläinperäistä. Myös valmisteen D3-vitamiini on valmistettu lampaan villan lanoliinia hyväksi käyttäen, joten sekin on eläinperäistä.

Kasviperäistä D2-vitamiinia ei kannata käyttää, koska tutkimukset eivät osoita sen olevan hyödyllistä. Tutkimuksissa D3-vitamiini on vähentänyt kuolleisuutta mutta kasviperäinen D2-vitamiini ei.¹

Kasvissyöjät voivat harkita, onko heidän mahdollista joustaa kasvissyönnistään sen verran, että he käyttäisivät eläinperäistä D3-vitamiinia.

1 Chowdhury R, et al. Vitamin D and risk of cause specific death: systematic review and meta-analysis of observational cohort and randomised intervention studies. BMJ. 2014 Apr 1;348:g1903.
Aika usein kysytään, onko ravintolisien sisältämä D-vitamiini luonnollista vai synteettistä. Suomen Terveysravinnon valmisteet sisältävät D3-vitamiinia eli kolekalsiferolia. Se on sama vitamiini, jota saamme pieniä määriä ravinnosta ja jota ihossamme muodostuu kesäisin auringonvalon ultravioletti-B-säteilyn vaikutuksesta.

Teollisesti D3-vitamiinia valmistetaan jäljittelemällä sen luonnollista muodostumista. Lampaanvillan rasvasta, lanoliinista, eristettyä 7-dehydrokolesterolia säteilytetään ultraviolettisäteilyllä, jolloin siihen muodostuu D3-vitamiinia.

Eli teknisesti ottaen D-vitamiinimme on synteettistä, koska se valmistetaan keinotekoisesti. Valmistustapa kuitenkin jäljittelee luonnollista muodostumista ja valmis D-vitamiini, kolekalsiferoli, on samaa ainetta, jotta valmistuu ihossammekin.

Suomen Terveysravinnon myymän D-vitamiinin D-vitamiiniliuoksen valmistaa sveitsiläinen tehdas ja kapseloinnin tekee sveitsiläinen Swiss Caps.

Viralliset D-vitamiinisuositukset ovat luettavissa Orion Pharman sivulta.

Pidän näitä suosituksia kuitenkin vauvoja lukuun ottamatta liian matalina. Pikkuvauvoille riittää 10 µg suuruinen D-vitamiinilisä päivässä, 1-vuotiaille voi antaa 15 µg ja 2-vuotiaat voivat tarvita jo 20 µg. Leikki-ikäisille sopiva annos on 25 µg päivässä.

Kasvupyrähdyksen aikana, noin 12–14-vuoden iässä, D-vitamiinin tarve korostuu. Tämänikäisille lapsille D-vitamiinia voi antaa 35 µg päivässä. Samaa annostusta voidaan jatkaa aikuisuuteen saakka.

Useimmat aikuiset tarvitsevat D-vitamiinia syyskuun alusta toukokuuhun loppuun noin 50 µg päivässä. Tarvittavan annoksen suuruuteen vaikuttaa erityisesti henkilön koko. Hoikille ja pienikokoisille saattaa riittää 35 µg päivässä; ylipainoiset, isokokoiset ja tummaihoiset voivat tarvita enemmän, 75–100 µg päivässä.

Vanhukset, osteoporootikot, laitospotilaat ja kesäiseltä auringonpaisteelta suojautuvat tarvitsevat D-vitamiinilisää ympäri vuoden.

Jos halutaan varmistua siitä, että D-vitamiinia saadaan sopiva määrä, on suositeltavaa mittauttaa oma D-vitamiinitaso lääkäriasemalla. Optimaalinen D-vitamiinitaso on tämänhetkisen tiedon mukaan 80–120 nmol/l. Aikuinen voi silti ilman D-vitamiinitasojen mittauttamistakin käyttää 50 µg suuruista D-vitamiinilisää.

Jos kysymyksellä tarkoitetaan, onko ylipäänsä tarpeen syödä D-vitamiinia, vastaus on ”Kyllä”. Elämme niin pohjoisessa, että tarvitsemme ravintolisänä käytettävää D-vitamiinia, koska emme saa sitä riittävästi auringosta. Jotkin ruoka-aineet sisältävät vähän D-vitamiinia, mutta määrät ovat niin pieniä, että ruokaa syömällä emme saa sitä riittävästi. Siksi tarvitsemme D-vitamiinilisää.

D-vitamiinin käytön on tutkimuksissa osoitettu esimerkiksi vähentävän kuolleisuutta, mikä viittaa siihen, että D-vitamiinin riittävä saanti on yksi tärkeä tekijä, joka auttaa meitä pysymään terveinä myös iäkkäinä.

D-vitamiinin käyttö sopii hyvin myös kalaöljyjen käytön yhteyteen. Jos käytetään sekä D-vitamiinia että kalaöljyjä, molemmat voi ottaa aamiaisen yhteydessä.

Jos kesällä otetaan aurinkoa ja syödään sen lisäksi ruokaa, jossa on jonkin verran D-vitamiinia, ei tulla kärsimään vakavasta D-vitamiinin puutoksesta. Siksi D-vitamiinin puutteen oireita tuskin havaitaan näkyvästi. Siitä huolimatta D-vitamiinitasot tulevat todennäköisesti olemaan optimaalista heikommat ainakin puolen vuoden ajan vuosittain. Erityisesti lopputalvella ja alkukeväästä D-vitamiinitasot laskevat todennäköisesti jonnekin 35–50 nmol/l tuntumaan, kun optimitaso olisi noin 80–120 nmol/l.

Optimaalista alemmilla D-vitamiinitasoilla on todennäköisesti lievää terveyttä heikentävää vaikutusta monella terveyden osa-alueella. Matalat D-vitamiinitasot lisäävät esimerkiksi flunssien ja muiden infektioiden riskiä.

D-vitamiinilla on myös suotuisaa vaikutusta myös ylipainoisille ihmisille. D-vitamiini esimerkiksi parantaa insuliiniherkkyyttä, mikä on tärkeää sokeriaineenvaihdunnan kannalta.

Ylipainoisilla merkittävä osa D-vitamiinista jää jumiin rasvakudokseen. Vahvasti ylipainoiset (BMI yli 30) tarvitsevat siksi D-vitamiinia enemmän kuin normaalipainoiset. Sen vuoksi suosittelen, että ylipainoiset D-vitamiinia annoksella 100 µg päivässä syyskuusta toukokuuhun. Jos kesällä otetaan aurinkoa, silloin voi pitää taukoa D-vitamiinilisän käytöstä.

D-vitamiinilisää siis tarvitaan.

Varsinkin aiemmin on arveltu, että kalaöljy yhdessä Marevanin kanssa käytettynä voisi lisätä verenvuotoriskiä. Suomen Terveysravinnon Sydänystävä Omega-3 -valmisteen sisältämä omega-3-rasvahappojen määrä on kuitenkin niin kohtuullinen, että yhteiskäytön ei pitäisi lisätä verenvuotoriskiä.

Esimerkiksi Sydänliiton asiantuntijalääkäri kirjoittaa Sydänliiton sivulla: ”Huomaa, että sekä kalaöljyn omega-3-rasvahapot että voimakas hyytymisenestolääkitys vahvistavat toisiaan eli estävät verihiutaleiden (trombosyyttien) toimintaa. Jos kalaöljyä käyttää vaihtoehtona kalalle korkeintaan 1 g vuorokaudessa, siitä ei yleensä ole haittaa, mutta koska myös muut verihiutaleisiin vaikuttavat lääkkeet ja sairaudet vaikuttavat, kalaöljyn käytöstä on varminta neuvotella lääkärin kanssa.”

Lisäksi viime vuonna julkaistun tieteellisen katsausartikkelin mukaan kalaöljyillä on veritulppia vähentävää vaikutusta mutta ne eivät kuitenkaan lisää verenvuotojen riskiä.¹

Kalaöljyjen käytön sopivuus Marevanin rinnalla on kuitenkin hyvä varmistaa hoitavalta lääkäriltä.

1 Wachira JK, et al. n-3 Fatty acids affect haemostasis but do not increase the risk of bleeding: clinical observations and mechanistic insights. Br J Nutr. 2014 May;111(9):1652-62.
Marevan-lääkitystä käytettäessä on merkitystä K-vitamiinin tasaisella saannilla. Useimmat suomalaiset monivitamiinit eivät sisällä K-vitamiinia eikä myöskään Suomen Terveysravinnon monivitamiini. Siten tällaisen monivitamiinin käyttö on ongelmatonta ja turvallista.

Jos on tarkoituksena käyttää sellaista monivitamiinia, joka sisältää K-vitamiinia, sen käytöstä on hyvä sopia lääkärin kanssa, jotta Marevan-annosta voidaan tarvittaessa säätää.

Joidenkin ravintoaineiden määrät ovat Suomen Terveysravinnon monivitamiinissa sen verran suuria, että sitä ei suositella alle 15-vuotiaille. Tätä vanhemmille se sopii hyvin.

LDL-kolesterolin alentamisessa on olennaista lisätä liukoisen kuidun saantia ruokavaliosta. Liukoisen kuidun hyviä lähteitä ovat monet kasvikset ja hedelmät sekä kaura.

Esimerkkejä hyvistä liukoisen kuidun lähteistä ovat avokado, ruusukaali, kuivatut viikunat, appelsiini, bataatti, lanttu, parsakaali, päärynä, aprikoosi, nektariini, lehtikaali, munakoiso, persikka, herneet, porkkana, mango, greippi, kuivatut luumut ja omena.

Runsaasti liukoista kuitua on myös pavuissa ja tofussa.

Näiden lisäksi kannattaa syödä päivittäin manteleita ja pähkinöitä. Myös niillä on kolesterolia alentavaa vaikutusta. Mantelien ja pähkinöiden tulee olla suolaamattomia, paahtamattomia ja muutenkin käsittelemättömiä.

Lisäksi kolesterolin alentamiseksi on hyvä korvata tyydyttyneitä rasvoja (voita, rasvaista lihaa ja kermaa) ja hiilihydraatteja (leipä, pulla, peruna, sokeri, makeiset ja sokeroidut juomat) tyydyttymättömillä rasvoilla. Hyviä tyydyttymättömien rasvojen lähteitä ovat esimerkiksi ekstraneitsytoliiviöljy, kylmäpuristettu rypsiöljy sekä mantelit ja pähkinät. Erityisen suositeltavia ovat saksanpähkinät.

Punainen liha on hyvä korvata lähes kokonaan kasvikunnan proteiinilla, kuten pavuilla, linsseillä, tofulla ja pähkinöillä, sekä rasvaisella kalalla ja siipikarjalla.

On hyvä tiedostaa, että kolesterolin alentaminen ei ole ainoa keino vähentää sydäntautiriskiä vaan sitä voi vähentää myös seerumin kolesterolista riippumattakin erityisesti Välimeren ruokavaliolla.

Kolesterolia alentavaa ruokavaliota ja Välimeren ruokavaliota kannattaa täydentää sillä, että käytetään D-vitamiinia (50 µg päivässä) ja kalaöljyjä ravintolisinä.

Juuri yrityksemme valmistamia tuotteita ei ole käytetty tutkimuksissa mutta hyvin samankaltaisia on. Esimerkiksi kalaöljymme valmistajan norjalaisen yhtiön kalaöljyjä on käytetty Karoliinisen instituutin Alzheimer-tutkimuksessa. Samoin myymiemme kaltaisia D-vitamiini- ja monivitamiinivalmisteita on käytetty monissa tutkimuksissa. Yhdistelmätuotteittemme sisältämiä ainesosia on tutkittu erikseen monissa tutkimuksissa.

Jos tuotteittemme tutkimuksella tarkoitetaan sitä, olemmeko tarkistaneet laboratorioanalyysein, että tuotteissamme on etiketeissä mainitut määrät vaikuttavia aineita, niin sellaisia analyyseja olemme teettäneet. Esimerkiksi D-vitamiinivalmisteittemme sisältämän D-vitamiinin määrä on varmistettu riippumattomassa Eurofins-laboratoriossa. Kalaöljymme rasvojen hapettumista kuvaava TOTOX-arvo on myös laskettu laboratorioanalyysien perusteella, ja on havaittu, että kalaöljymme on hyvin laadukas.

Synteettisyys tarkoittaa käytännössä sitä, että ainesosia ei ole saatu luonnonaineista vaan ne on syntetisoitu kemianteollisuuden keinoja käyttäen. Suurin osa ravintolisistämme on tässä mielessä synteettisiä – mutta sama koskee kilpailijoittemmekin tuotteita.

Suhteellisen luonnollisia ainesosia on käytetty Nivel C10 -tuotteessa, jonka ainesosista melkein kaikki on saatu luonnonaineista jatkojalostamalla. Tuotteistamme sarviapila on luonnonaine, ja kalaöljy on myös luonnonaineesta peräisin. D-vitamiiniamme voi pitää semisynteettisenä, sillä D-vitamiinia valmistetaan tehtaassa jäljitellen sen luonnollista muodostumista.

Käytännössä täysin luonnollisista ainesosista valmistettujen ravintolisien valmistus tulisi niin kalliiksi, että se ei olisi kaupallisesti kannattavaa eivätkä kuluttajat ostaisi niin kalliita tuotteita. Synteettinen-sanalla on huono kaiku mutta useimmiten synteettiset vitamiinit toimivat hyvin. Esimerkiksi synteettistä ja luonnollista C-vitamiinia ei voi erottaa toisistaan vaan molemmat ovat samaa askorbiinihappoa, ja molemmat toimivat elimistössä yhtä hyvin.

Ravintolisien valikoimassamme on otettu huomioon se, että ne yleensä sopivat yhdessä käytettäviksi. Asiakkaiden on kuitenkin hyvä tarkistaa tuoteselosteista, että he eivät saa kesällä liikaa D-vitamiinia käyttämällä useita tuotteita, jotka sisältävät D-vitamiinia. Lisäksi voi todeta, että vaikkakaan monivitamiinin ja B-monivitamiinin käyttö yhdessä ei ole haitallista, niistä saadaan yhteen laskien tarpeettoman paljon B-vitamiineja. Siten monivitamiinin ja B-monivitamiinin yhteiskäyttöä ei voi suositella.

Meillä ei ole konttoria Maarianhaminassa. Siellä sijaitsee varastomme, ja tuotteiden toimitus tapahtuu Posten Ålandin kautta.

Valitettavasti se ei onnistu. Jokainen tuote lähetetään erikseen oman laskun kera. Näin varmistetaan se, että tuotelähetys mahtuu postilaatikosta.

Palautus on ilmainen. Kuluttajasuojalain mukaisesti voitte purkaa kaupan 14 päivän sisällä. Harkinta-aika alkaa tuotteen vastaanottamisesta. Palautettujen tuotteiden pitää olla käyttämättömiä.

Hintoihin ei lisätä erikseen postikuluja vaan lähetyskulut sisältyvät ilmoittamiimme hintoihin.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?
Voit esittää kysymyksen ravintoasiantuntijalle