b-vitamiiniyhdistelma

B-vitamiiniyhdistelmä

Pakkauskoko: 180 tablettia ( 6 kk annos )
Hinta: 35,70 euroa

Tilaa tästä

Suomen Terveysravinnon B-vitamiiniyhdistelmä sisältää yhdessä tabletissa kaikki päivittäin tarvittavat B-vitamiinit. B-vitamiiniyhdistelmässä on suuri annosmäärä esimerkiksi B12-vitamiinia, joka lisää virkeyttä ja jaksamista sekä edesauttaa henkistä suorituskykyä (mm. keskittymistä, oppimista ja muistia).

Sisältö (1 tabletti sisältää):

  • B1-vitamiini (tiamiini) 15 mg (1364 %*)
  • B2-vitamiini (riboflaviini) 15 mg (1071 %*)
  • B3-vitamiini (niasiini) 25 mg (156 %*)
  • B5-vitamiini (pantoteenihappo) 10 mg (167 %*)
  • B6-vitamiini (pyridoksiini) 15 mg (1071 %*)
  • B12-vitamiini (kobalamiini) 10 μg (400 %*)
  • Biotiini 150 μg
  • Foolihappo 400 μg (200 %*)
  • Koliini 20 mg
  • Inositoli 20 mg
  • C-vitamiini 120 mg (150 %*)
  • PABA 20 mg
  • Tutustu aineosiin (pdf)

* % vuorokautisen saannin vertailuarvosta

B-VITAMINIT

B1-vitamiini (tiamiini) – Tärkeää vanhuksille!

Tiamiini on yksi ihmisen tarvitsemista, vesiliukoisista vitamiineista. Tiamiinin rooli on tärkeä, koska se osallistuu energiantuottamiseen ruuasta. Se osallistuu sokerin ja rasvan aineenvaihduntaan, ja runsas hiilihydraattien käyttö lisää tiamiinin tarvetta. Hyviä tiamiininlähteitä ovat sianliha, täysjyväviljat sekä pavut. Tämän lisäksi hyviä lähteitä ovat myös idut, pähkinät, hedelmät, vihannekset, peruna, kala, kana, keltuaiset sekä maito. Suomessa suurin osa väestöstä saa riittävästi tiamiinia ruuastaan.

B2-vitamiini (riboflaviini) – Ehkäisee väsymystä ja uupumusta!

Riboflaviini eli B2-vitamiini on ihmiselle välttämätön, vesiliukoinen vitamiini. Se myös osallistuu rasvahappojen hajottamiseen sekä syntetisoimiseen. B2-vitamini vaikuttaa positiivisesti normaaliin energia- ja rauta- aineenvaihduntaan sekä normaaliin ihon ja limakalvojen terveyteen. B2- vitamiini ehkäisee väsymystä ja uupumusta. Hyviä riboflaviinin lähteitä ovat proteiinipitoiset ruuat, kuten maito, liha ja pavut.

B3-vitamiini (niasiini)

Niasiini eli B3-vitamiini ehkäisee myös väsyneisyyttä ja uupumusta. Tämän lisäksi se osallistuu ihon sekä limakalvojen uusiutumiseen ja toimii elimistössä antioksidanttina. Niasiini vaikuttaa positiivisesti normaaleihin psykologisiin toimintoihin ja hermoston toimintaan, energia-aineenvaihduntaan sekä ihon ja limakalvojen terveyteen. Hyviä niasiininlähteitä ruuassa ovat täysjyväviljat sekä pähkinät.

B5-vitamiini (pantoteenihappo)

Pantoteenihappo on ihmiselle välttämätön vitamiini.  Se osallistuu hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien aineenvaihduntaan ja steroidihormonien muodostumiseen. Pantoteenihappo auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta. Hyviä B5-vitamiinin lähteitä ovat sisäelimet, kuten maksa ja munuaiset sekä kananmunankeltuaiset, juusto, kokojyvävilja sekä palkokasvit.

Pyridoksiini (B6-vitamiini)

Ihminen tarvitsee B6-vitamiinia hermoston, aivojen ja lihaksiston toiminnan ylläpitämiseen. Se myös osallistuu elimistössä erilaisten aineenvaihduntajärjestelmien reaktioihin, proteiinien ja verisolujen muodostukseen sekä monien hermoston välittäjäaineiden valmistamiseen. B6-vitamiini tukee normaalia immuunijärjestelmäämme sekä vähentää uupumusta ja väsymystä ja tukee hormonitoimintaamme. Ruokavaliossa hyviä B6-vitamiinin lähteitä ovat liha, kala, kananmunankeltuainen, maksa ja munuaiset, pavut, hiiva, maitovalmisteet, kuorimattomat viljatuotteet sekä vihreät vihannekset ja kasvikset. On siis suositeltavaa, että vegaanit lisäävät ruokavalioonsa selkeästi bioaktiivista pyridoksiinia sisältäviä kasveja, kuten papuja, linssejä tai banaaneja, tai turvautuvat ravintolisiin. Myös gluteenittomaan ruokavalioon on hyvä yhdistää B6-vitamiinia.

Biotiini (B7-vitamiini)

Biotiini on vesiliukoinen, ihmiselle välttämätön vitamiini. Se on osana entsyymiä, joka toimii rasvojen, hiilihydraattien ja eräiden aminohappojen hajottamisessa. B7-vitamiini edesauttaa hermoston normaalia toimintaa, normaalia energia-aineenvaihduntaa, normaaleja psykologisia toimintoja sekä ihon, hiusten ja limakalvojen hyvinvointia. Ruoka-aineista hyviä biotiinin lähteitä ovat maksa, munuaiset, liha, maito, hiiva, kananmuna, kaura, soija ja herneet.

B12-vitamiini (kobalamiini)

B12-vitamiini on keskeisessä tehtävässä puna- ja valkosolujen muodostumisessa. Se osallistuu myös hermokudoksen toimintaan. B12-vitamiini liittyy myös kiinteästi foolihapon aineenvaihduntaan.

Lisäksi se osallistuu immuunijärjestelmän normaaliin toimintaan sekä auttaa ehkäisemään väsyneisyyttä ja uupumusta. Koska B12-vitamiinia on yksinomaan eläinkunnan tuotteissa, vegaaneille suositellaan B12-ravintolisän käyttöä.

FOOLIHAPPO

Yleisesti ottaen ”folaatti” on yleisnimitys ryhmälle vesiliukoisia B-vitamiineja. Foolihappo on synteettinen muoto folaatista. Folaatti taas on välttämätöntä solujen jakautumiselle sekä solujen geeniperimän, proteiinin ja punasolujen muodostumisessa. Myös kasvu ja ruuansulatuskanavan toiminta tarvitsevat folaattia. Raskauden aikana äidin elimistön matala folaattipitoisuus lisää hermoputken sulkeutumishäiriön riskiä; foolihappo auttaa lisäämään äidin elimistön folaattitasoja.

Folaatin luonnollisiä lähteitä ovat tuoreet kasvikset, kuten kaalit, salaatit ja punajuuri, sekä hedelmät, pavut, marjat ja täysjyvävilja.

KOLIINI

Koliini on rasvaliukoinen yhdiste, jota tarvitaan muun muassa solukalvojen muodostumiseen, rasvojen siirtoon maksasta soluihin ja A-vitamiinin varastoimiseen. Merkittävä vaikutus koliinilla on erityisesti rasvan ja kolesterolin aineenvaihdunnassa. Lisäksi koliini tukee maksan normaalia toimintaa. Kananmunat, maksa ja vehnäoraat ovat hyviä koliinin lähteitä.

INOSITOLI

Inositoli on B-vitamiinien kaltainen yhdiste. Inositolia löytyy pavuista, viljasta ja pähkinöistä, äidinmaidossa sekä jonkin verran lehmänmaidossa. Lisäksi inositolia on maksassa, vehnänalkioissa, kaalissa, siirapissa, oluthiivassa sekä hedelmissä.

PABA (para-aminobentsoehappo)

PABA tarkoittaa 4-aminobentsoehappoa, ja se on ravintoaine, joka usein linkitetään B-ryhmän vitamiineihin. PABA:n lähteitä ovat oluthiiva, maksa, siirappi, sienet, pinaatti ja kokojyväviljat.

C-VITAMIINI

C-vitamiini eli askorbiinihappo on vesiliukoinen, ihmisen elimistölle välttämätön vitamiini. Se edesauttaa immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, energia-aineenvaihduntaa ja hermoston toimintaa sekä edesauttaa kollageenin muodostumista. C-vitamiini edistää myös immuunijärjestelmän toimintaa erityisesti raskaan fyysisen harjoittelun aikana ja sen jälkeen. Hyviä C-vitamiininlähteitä ravinnossa ovat ruusunmarjat, sitrushedelmät, chilit, guavat, paprikat, nokkoset, ruusunmarjat, mustaherukat sekä parsa- ja lehtikaalit. C-vitamiini auttaa myös vähentämään väsyneisyyttä ja uupumista.

Tuote sopii 15 vuotta täyttäneille ja aikuisille. Sopii myös raskaana oleville ja imettäville.

Tutustu aineosiin (pdf)

Tilaa tästä