
Kuluttajan käyttäytyminen markkinoilla ei ole aina rationaalista. Eilen huomasin ruokakaupassa, että siellä on vierekkäin tarjolla Chiquita-merkkisiä tavanomaisesti viljeltyjä banaaneja sekä Fyffes-merkkisiä banaaneja, jotka olivat luomulaatuisia ja Reilun kaupan tuotteita. Molemmat banaanit edustivat samaa kypsyysastetta ja niiden hinta oli sama: 1,89 euroa.
Tällaisessa tilanteessa luulisi, että rationaalinen kuluttaja valitsisi ostoskoriinsa ilman muuta Reilun kaupan luomubanaaneja. Niitä valitessaanhan saa itselleen turvallisemman tuotteen, joissa ei torjunta-aineita edes kuoressa, ja ostoksellaan voi samalla tukea ympäristöystävällistä ja sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa tuotantotapaa. Ostin itse näitä luomubanaaneja, ja olin vielä tyytyväinen saatuani luomua edulliseen hintaan.
Brändimainonta luo illuusion
Hämmästyksekseni jälkeeni tullut asiakas noukki ostoskoriinsa Chiquita-banaaneja. Ihmettelin hänen valintaansa, mutta en viitsinyt vaivata häntä sillä, että olisin tiedustellut hänen perusteitaan. Rohkenen kuitenkin arvata syyn olevan se, että hän oli tottunut ostamaan tätä merkkiä. Lisäksi vahvalla mainonnalla Chiquitalle on luotu imago, joka saa kuluttajat uskomaan brändin merkitsevän kilpailijoita parempaa laatua.
Vaikkakin usein brändi saattaa olla tae hyvästä laadusta, en usko, että juuri tässä tapauksessa näin on. Kotiin palattuani nimittäin söin yhden Fyffes-luomubanaanin ja maku oli niin hyvä, että en voisi toivoa parempaa.

Banaanin tuotantotavalla on väliä
Banaanin tuotantotavalla on väliä. Banaanin tavanomaisia tuotantotapoja käyttävä plantaasiviljely on yksi haitallisimpia viljelymuotoja tropiikissa. Banaanit tuotetaan tavallisesti suurilla plantaaseilla, joissa viljelmille ruiskutetaan valtavat määrät torjunta-aineita ja muita kemiallisia myrkkyjä.
Kemiallisia myrkkyjä käytetään erityisesti, jotta banaaninlehtiin ei iskisi niitä vaurioittava Mycosphaerella fijiensis Morelet -sieni. Tätä vastaan käytetty imatsaliili-kasvinsuojeluaine ei kuitenkaan jää ainoastaan banaanin kuoreen vaan sitä pääsee myös banaanin hedelmämaltoon.
Eläinkokeet viittaavat siihen, että imatsiliili on karsinogeeninen aine. Banaaneissa sitä tuskin on kovin paljon mutta kun banaaneita saa ilmankin sitä, myrkyttömiä olisi järkevää ostaa.
Tärkeä syy luomutuotannon tukemiseen on myös se, että torjunta-aineet leviävät viljelyalueen vesistöön ja laajemmallekin. Lisäksi banaaninviljelyn myrkyt aiheuttavat plantaasien työntekijöille terveyshaittoja.
Ethical Consumer -sivustolla Reilun kaupan luomulaatuiset Fyffes-banaanit pärjäävät hyvin ekologisuutta ja eettisyyttä arvioivassa luokittelussa.
Viitteet:
Ethical shopping guide to Bananas. Ethical Consumer.
En ekologisk banan är en giftfri banan. Testfakta, 9.8.2013.
R.E.D. Facts: Imazalil. United States Environmental Protection Agency. Prevention, Pesticides, and Toxic Substances (7508C). EPA-738-F-04-011 February 2005.
Taustatietoa banaaneista. Fairtrade Finland.